Mensen die regelmatig complimenten krijgen, zijn productiever. Dat geldt ook voor je cliënten. Maar complimenteren moet niet te vaak en het liefst wel spontaan. Over de kunst van complimenten geven.

Een schouderklopje, een handgeschreven kaartje of een opbeurend sms’je: we gaan er opvallend harder van werken. Uit onderzoek van Universiteit Maastricht en Erasmus Universiteit blijkt dat werknemers er 5 tot 7 procent productiever van worden. Dat valt te lezen in het NRC. Het is misschien niet 1 op 1 over te nemen, maar het wekt de indruk dat cliënten er ook wel bij varen. Maar er zijn spelregels volgens het onderzoek. Anders gaan je complimenten in rook op.

Stap voor stap complimenteren
Cliënten die nieuw werk zoeken omdat ze bijvoorbeeld net langdurig ziek zijn geweest, boventallig zijn verklaard of om een andere reden niet terug kunnen in hun oude functie zijn vaak mensen bij wie het zelfvertrouwen is gedaald. En dus ook de mensen die complimenten hard nodig hebben. Volgens Ton Koole (managing partnerJobsearchers) doe je dat het beste stap voor stap.

Complimenten bevorderen positief gedrag
Een compliment bij een paar goede brieven, een compliment als iemand is uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld. “Maar ik meng het wel met positieve strengheid over het vervolg”, zegt Ton. Oftewel vragen als: hoe vaak heb je tot nu toe nou een brief gestuurd, en wat ga je nu doen? “Het duurt soms even, maar stap voor stap kom je er zo wel”, zegt Ton. Bij Jobsearchers bemoedigt Ton zijn cliënten regelmatig via mail of sms. Met het bevorderen van positief gedrag in de toekomst als gevolg. Volgens het onderzoek sluit dit als een bus. Wie een compliment krijgt, koppelt dat compliment aan een bepaalde actie en gaat dat daardoor vaker vertonen. Maar de complimentgever moet het wel positief aanpakken.

Tips voor goede complimenten
Het compliment moet onverwacht zijn. Iedere dag iemand bijvoorbeeld ’s ochtends de hemel in prijzen, helpt niet. En het moet oprecht zijn. Dus geen standaardtekst. Degene die het compliment krijgt, moet zien dat je er moeite voor hebt gedaan. Net een andere zin bijvoorbeeld, net iets persoonlijker toegespitst. Verder nog dingen die we wisten maar altijd vatbaar zijn voor herhaling. Meng je compliment niet met kritiek. Dan is het positieve effect meteen verdwenen. Vermijd verder het woord leuk – het is te standaard – én zeg iets over de persoon en niet over het resultaat. “Jij hebt een goede sollicitatiebrief geschreven” in plaats van “het is een goede brief geworden”. Nog meer hele handige tips over complimenten, vind je in een ander interessant artikel uit het NRC.

Dus, ga los en stuur je cliënt regelmatig een compliment. Maar niet vandaag, op nationale complimentendag. Dat is zo verschrikkelijk voorspelbaar.