Steeds meer coaches gebruiken Artificial Intelligence (AI). Helemaal zonder risico’s is dat niet. Daarom publiceerde de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) een lijst met tips. Krijn Nagtzaam (Jobport) werkte hieraan mee namens Jobport. In deze blog gaat hij dieper op een paar tips in en vult hij ze aan.
Voor we ingaan op de tips een korte samenvatting van wat AI eigenlijk is. Via AI kunnen machines menselijke vaardigheden zoals redeneren en plannen nadoen, onder andere door data te analyseren. Machines kunnen zich via AI ook verbeteren door het effect van hun vorige acties te analyseren. Een van de redenen waarom chat GPT steeds beter werkt. Deze chatbot is meteen een van de bekendste voorbeelden van AI. Ook Google Translate en gezichtsherkenning op telefoons zijn goede voorbeelden. Voor jou als coach zijn chatbots waarschijnlijk de meest voor de hand liggende vormen van AI om te gebruiken. Wellicht heb je die ook al succesvol ingezet. De antwoorden die je krijgt van chat GPT komen tot stand door de verbanden die de chatbot vindt in online teksten.
De voordelen
De voordelen van een chatbot zijn geweldig. Zo kan je als coach snel informatie vergaren voor een kandidaat over bijvoorbeeld een beroep of over een bepaalde situatie in de loopbaan. Ook voor sollicitatiebrieven is chat GPT een goede uitkomst. Het resultaat moet je vaak wat bewerken, maar je kandidaat kan er, via een goede prompt (opdracht) prima mee aan de slag. Om nog maar te zwijgen van de optie van AI-robot-coach. Een soort hulpcoach die je kandidaat antwoord geeft op vragen die hij of zij via de chat stelt. De AI-coach kan in principe geen vragen terugstellen, maar ook dat is trainbaar met de juiste input. De AI coach is bovendien 24/7 beschikbaar. Maar op al deze genoemde punten loop je echter meteen tegen problemen aan die je niet zomaar kunt negeren.
In strijd met privacy
Het NOBCO begint de lijst met tips terecht met privacy en data. Chat GPT is een voorbeeld van “open AI”. Dat wil zeggen dat de informatie die je erin stopt kan worden (her)gebruikt door de chatbot. NOBCO geeft daarom onder andere als tip om geen persoons- of bedrijfsgegevens in te voeren als je chat. Beter is het je opdracht te anonimiseren. Dat geldt ook als je kandidaat een sollicitatiebrief via de chatbot laat schrijven. Laat hem of haar de persoonsgegevens eruit halen. Een ander punt van aandacht is dat het kan voorkomen dat de chatbot discrimineert. Dit door het gebruik van datasets en algoritmes. Sowieso slim om antwoorden dus te checken voor gebruik.
Geen empathie
Een andere tip op de NOBCO lijst gaat over het gebrek aan empathie van een AI coach. Meteen het belangrijkste mankement van AI. Hij is dan wel 24/7 bereikbaar en geeft snel informatie. Empathie is echter niet aan te leren. Een AI-tool zal niet merken als een kandidaat erg van slag is bijvoorbeeld en kan hier, in tegenstelling tot een mens, niet op anticiperen. Het NOBCO tipt om bewuste keuzes te maken. Bij welke vragen zet je de chatbot in en bij welke niet? Goede afspraken maken met je kandidaat over je beschikbaarheid is ook een van de tips.
"Chat GPT hoeft geen verantwoording af te leggen aan coaches"
Chief executive officer bij Jobport
Bewustwording belangrijkst
Op de lijst staat bij nummer 7 verder een hele inzichtelijke tip die verband heeft met de vorige alinea: ‘Gebruik AI waar het voor ontworpen is’. AI is gemaakt om lineaire vragen te beantwoorden. Vragen die bedoeld zijn om informatie in te winnen dus. Veel vragen die kandidaten stellen aan een coach zijn geen lineaire vragen, maar veel complexer. Wees je daarvan bewust. Bewustwording is sowieso het codewoord als je AI gebruikt volgens onze collega Krijn Nagtzaam. “Zorg dat je je echt verdiept in de materie. Wat is AI en waar gebruik je het voor? Weet je waar je mee bezig bent en waar je mee werkt, dan ben je je immers veel bewuster van de haken en ogen."
Chat GPT hoeft geen verantwoording af te leggen
Een tweede tip die Krijn als medemaker van de lijst van NOBCO heeft, is: zorg dat je goede spullen hebt. “AI gebruiken als coach zonder goede spullen of zonder goed van alles op de hoogte te zijn, is een beetje spelen met vuur”, zegt hij. “Je loopt risico’s“. Iets wat je volgens hem goed kan oplossen door goede spullen aan te schaffen. “Met goede spullen bedoel ik bijvoorbeeld een betaalde applicatie. Jobport is daar een voorbeeld van. Je gebruikt dan AI op een veilige manier namelijk.” De reden hiervoor is best simpel. “Chat GPT hoeft geen verantwoording af te leggen aan coaches. Gaat er iets fout, dan is dat niet de schuld van de chatbot. Een betaalde leverancier daarentegen heeft die verantwoordelijkheid wel. Die moet voldoen aan regels van informatiebeveiliging en veiligheidsstandaarden. Kortom: we hebben er dus belang bij dat de informatie en data die wij gebruiken aan de normen voldoen. Als gebruiker heb je dan meteen de zekerheid dat je aan de regels voldoet.” Een verre van nadelig effect van het gebruik van een betaalde applicatie. .”
De lijst ‘10 tips hoe om te gaan met AI’ is een ethisch manifest dat opgesteld is door NOBCO in 2024. Je leest daarin welke zaken je als coach het beste kunt regelen om Artificial Intelligence in je coachpraktijk veilig te gebruiken.