De loopbaan- en re-integratiewereld is de laatste jaren een aantal functienamen rijker geworden. Hoe meer namen, hoe meer onduidelijkheid merken wij. Hoe zit het oorspronkelijk en welke functie is eigenlijk zo goed als onmisbaar?
De jobcoach
Precies zoals de functienaam al verraadt, is de jobcoach degene die letterlijk op de werkvloer coacht. Motivatie in werk, sociale vaardigheden, werknemersvaardigheden; de jobcoach brengt het zijn cliënt allemaal bij. Hij werkt met name met wajongers en andere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bij gemeenten heet de jobcoach ook wel werkcoach.
De jobhunter
Hunter klinkt heel anders dan coach en dat is het ook. De jobhunter gaat echt met een cv onder z’n arm op stap voor zijn cliënt. Alles voor de jacht naar een geschikte baan. Jobhunters hebben doorgaans hele goede regionale netwerken en zijn uitermate handig in de juiste banen vinden. Bij ministeries heten deze hunters ook wel arbeidsmarkt- bemiddelaar of -makelaar. Of zelfs accountmanager werk.
De jobsearcher
Relatief nieuw in de loopbaan -en re-integratiewereld en heel effectief. De jobsearcher zoekt online naar vacatures voor een cliënt. Kent online dus heel goed de weg, maar is zeker ook een coach. Hij geeft tips voor bijvoorbeeld solliciteren, wijst z’n cliënt op bijvoorbeeld handige e-learnings, en stimuleert hem regelmatig. Uiteraard online.
De loopbaancoach
Degene in de loopbaanwereld die met z’n cliënt uitzoekt wat hij al kan, wat hij wil en wat hij eventueel moet doen om z’n doel te bereiken. De coach gebruikt bijvoorbeeld interesse- en competentietesten. En voert nuttige gesprekken met z’n cliënt om antwoord te krijgen op ‘wat kan ik en wil ik’-vragen. Een belangrijk persoon voor hen die vast zitten in hun loopbaan of hun ontslag nog moeten verwerken. De loopbaancoach gaat ook wel eens door het leven onder de naam loopbaanprofessional.
De sollicitatietrainer
Zoals de naam al verraadt, richt deze persoon zich volledig op alles rondom solliciteren. Dus, tips voor een goed cv en goede motivatiebrief, juiste voorbereidingen op sollicitatiegesprekken, netwerken voor een baan en heel hot en niet te vergeten: personal branding. Uiteraard bestaan op dit gebied ook goede online trainingen waar de sollicitatietrainer ongetwijfeld gebruik van maakt.
De casemanager
De missing link bij veel loopbaan- en re-integratiekantoren. Casemanagers komen vaak voor in de zorg maar tegenwoordig ook in andere branches. Is er zo’n regiehouder bij een loopbaankantoor, dan loopt alles meestal gesmeerd. De casemanager houdt onder andere de regie op de trajecten, checkt alles op wet- en regelgeving, maakt kosten- en
batenanalyses en zorgt voor goede samenwerking tussen werkgevers en cliënten. Kortom, een onmisbaar mens met een helikopterview.
Mobiliteitsspecialist
De persoon die binnen organisaties verantwoordelijk is voor de loopbaan van medewerkers. Hij laat ze nadenken over hun loopbaan en stimuleert eventueel om actie te ondernemen. Op verzoek van de medewerker zelf of van de organisatie. De mobiliteitsspecialist is een ster in schakelen tussen verschillende belangen. Want naast de adviserende en coachende rol, heeft ie ook een bemiddelende rol bij de personele bezetting.
Arbeidsdeskundige
De arbeidsdeskundige kijkt of iemand goed op zijn plek zit qua belastbaarheid. En geeft daar advies over. Die belastbaarheid is nogal breed en gaat over sociale, maatschappelijke, juridische en financiële aspecten. De arbeidsdeskundige is bij uitstek iemand die denkt in kansen en niet in belemmeringen. Vragen als “wat zijn de arbeidsmogelijkheden?” en “welke voorzieningen moeten hiervoor aanwezig zijn?” komen voor de deskundige dagelijks aan bod.
Zijn we iemand vergeten? Heb je aanvullingen of opmerkingen? We horen het graag!
Jobport
22 May, 2018
Functienamen in de loopbaanwereld. Hoe zit het ook alweer?
Geschreven door Ton Koole
Ton heeft als loopbaanadviseur, ervaringsdeskundige en wet- en domeingoeroe diepe kennis van de loopbaan- en re-integratiewereld. Die bagage neemt hij mee naar ieder gesprek. Zijn insteek: hoe kan ik via Jobport en met mijn kennis klanten het beste helpen?