Waarom jobhunters zichzelf opnieuw moeten uitvinden

11 Jan, 2017

Jobhunting is een uitstervend beroep. Dat stellen Maaike Kooter en Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) in hun artikel over de loopbaanwereld 2017. Wij formuleren het graag net wat anders. De jobhunter moet zichzelf opnieuw uitvinden. Het goede nieuws is dat 2017 hier alle middelen voor biedt.

De veranderende wereld van de loopbaan, mobiliteit en employability (deel 1) is een heldere kijk op de loopbaanwereld van Maaike Kooter en Geert-Jan Waasdorp. Uiteraard zijn wij blij met de vermelding van Jobportin het stuk. Een van hun conclusies is dat werk-naar-werk trajecten steeds prestatiegerichter worden, en dat de jobhunter eerder een accountmanager van onzichtbare vacatures wordt dan iemand die moeilijk te vinden vacatures traceert. De reden? Techniek. Want techniek rules.

Een geautomatiseerde jobhunter
Wat in het stuk staat, is grotendeels waar. En onder andere Jobport heeft daar een belangrijke steen aan bijgedragen. We hebben met de portal het zoeken naar vacatures en monitoren van cliënten flink geautomatiseerd. Het door ons in 2016 gelanceerde Jobsearchers gaat nog verder. Dat heeft de Jobhunter voor een deel geautomatiseerd. Door analyse van data, continue monitoring en geavanceerde procesautomatisering kan een jobhunter efficiënt heel veel werk online verzetten in minder tijd. En dat bespaart een hoop kosten.

“De jobhunter nieuwe stijl is iemand die met slimme tools een cliënt veel beter kan helpen dan op de ouderwetse manier.”

De techniek naar je hand zetten
De jobhunter nieuwe stijl is eigenlijk iemand die de techniek naar zijn hand zet. Iemand die met slimme tools een cliënt veel beter kan helpen dan op de ouderwetse manier. Zoeken naar vacatures, monitoren en signaleren; je kan het allemaal automatiseren en zo meer tijd over hebben om degene die werk zoekt nog beter te sturen, nog beter van tips te voorzien en nog beter te leren kennen. Zo dicht bovenop een cliënt heeft een jobhunter nog nooit gezeten. Achter onze automatisering zit natuurlijk ook gewoon mensenwerk. Intakes, meedenken en anticiperen gebeurt niet door de computer. Dat gebeurt door de jobhunter nieuwe stijl.

“De jobhunter is nog lang niet uitgestorven”

Jobsearchers al succesvol ingezet
Jobsearchers werpt al vruchten af. Een aantal mobiliteitscentra en re-integratiebedrijven hebben hun jobhunting bij onze samenwerkingspartner ondergebracht en zo al meerdere cliënten efficiënt geplaatst. Of hun eigen jobhunters nu overbodig zijn? Helemaal niet. Wij brengen de cliënt als het ware tot aan de deur. De eigen jobhunter of coach helpt hem over de drempel. En er zijn ook nog werkzaamheden als acquisitie en relatiebeheer.

Nee, de jobhunter is nog lang niet uitgestorven. Wat wij met Jobsearchers hebben gedaan, is de techniek slim gebruiken om de menselijke maat nog hoger te maken. Beter helpen, beter timen, beter iemand laten uitzoeken wat hij wil. De loopbaanwereld wordt steeds menselijker, en we zijn nog lang niet klaar.

Ton Koole
Tolja van de Bilt

– Jobport

11 Jan, 2017

Waarom jobhunters zichzelf opnieuw moeten uitvinden

Geschreven door Esther de Putter

Esther is de communicatie spil van Jobport. Achter alles wat geschreven en gecommuniceerd wordt, zit een idee: open en vooral heel duidelijk zijn. Zij zit hier als een waakhond bovenop.