Een blog van onze collega Ton Koole over het psychische effect van de digitale intake van Jobport.

Ons brein houdt van overzicht. Is het er niet dan maakt ie het door te filteren of informatie te selecteren. Is het er wel, dan laat het iemand heel bewust over dingen nadenken. Vanuit ons brein gezien, is een digitale intake dus perfect. Dat hebben we soort van misbruikt toen we bij Jobport deze intake ontwierpen. Voor wie er niet bekend mee is: een kandidaat die (voor het eerst) inlogt, krijgt een aantal vragen voorgesteld over onder andere wat hij kan en wil. Met de antwoorden maakt de software automatisch een deel van een persoonsprofiel dat een kandidaat en coach kort daarna onder ogen krijgen. Een profiel dat in veel opzichten gunstig is voor de psyche van een kandidaat. Hij krijgt namelijk plotseling concrete informatie voorgeschoteld die hij zelf misschien niet zo had gezien of gestructureerd en kan er ook nog eens mee aan de slag. Het overzicht geeft als het ware inzicht. Niet alleen het resultaat (het profiel) is gunstig, ook de weg ernaar toe heeft een positief effect. Een kandidaat krijgt tijdens de intake heldere, losse vragen. Hij wordt niet afgeleid door andere dingen, zoals grote brokken informatie. Dat zorgt ervoor dat hij veel beter en bewuster over de vragen kan nadenken dan wanneer dat er wel is. Het resultaat is een bewuster profiel. Natuurlijk is de digitale intake grotendeels gemaakt voor het gemak. Maar het psychologische effect mag er ook wezen. Ik licht het natuurlijk allemaal graag een keer persoonlijk toe. Jouw brein was er vast al op aan het anticiperen dat ik dit zou schrijven. Ik hoop dat het er daarnaast ook blij van werd.

Ton Koole