Alle mobiliteitscentra kunnen floreren

3 Jan, 2017

De mobiliteitscentra van de grote banken en verzekeraars kregen er vorige week flink van langs in het Financieele Dagblad (FD). Hun uitstroom is laag in vergelijking met andere sectoren. Volgens het UWV blijft ruim 6 op de 10 boventallige medewerkers een jaar of langer in een uitkeringssituatie hangen, tegenover een derde bij andere sectoren. En dat terwijl een aantal grote banken opnieuw wil saneren. Ligt het aan de mobiliteitscentra, of zijn medewerkers in financiële sector moeilijker elders te plaatsen?

Een ding is zeker: het is geen onwil. Banken gooien een hoop geld aan tegen een medewerker die op straat komt te staan. 3000 tot 4000 euro als we het FD mogen geloven. Dat is nogal sympathiek, toch? De mobiliteitscentra doen ongetwijfeld ook hun best. Ze proberen als een gek om te gaan met de massaproductie die ze moeten draaien, al levert dat weinig op. En de medewerker die jarenlang in een veilige baan heeft gezeten, probeert weer op te krabbelen of blijft verdoofd zitten. Heel invoelbaar en ook heel menselijk.

De oplossing
Aan wie het ligt, maakt eigenlijk zo uit. Het gaat meer om de oplossing. In hetzelfde artikel beweert Raymond van Hattem, hoofd HR-beleid bij de Rabobank die gevonden te hebben: de begeleiding van boventallige medewerkers terugschroeven van 10 naar 3 maanden. Onder het motto “als je je heup breekt, moet je de dag erna weer beginnen met leren lopen.” Op zich snap ik dat wel. Het is het best als iemand snel de urgentie van lopen inziet. Maar dan moet je iemand wel goede krukken geven. Anders wordt het helemaal niks met dat geloop.

Handige tools
Eerlijk gezegd denk ik dat de mobiliteitscentra van de bank- en verzekeringswereld die krukken niet heeft. Maar dat geeft niet, want daarvoor hebben wij ooit Jobport in het leven geroepen. Wij maken namelijk krukken. Of beter gezegd: wij werken er al een aantal jaren hard aan om mobiliteitsvraagstukken zoals deze effectiever te laten verlopen. We begonnen met Jobport, een vacature zoekmachine die alle vacatures in Nederland vindt, alternatieve beroepen voorstelt en opties geeft om te netwerken. Vorig jaar lanceerden we de e-learning ‘Zo vind je een baan!’ waarmee mensen in 8 a 10 uur alles over solliciteren leren. En een half jaar geleden kwamen we met Jobsearchers. Hiermee krijgt iemand een online jobhunter die intensief begeleidt op een hele innovatieve en laagdrempelige manier. De behoefte daaraan is groot en het heeft ook al vruchten afgeworpen. Een aantal mensen is al succesvol geplaatst.

Hoge gunfactor
Dus mobiliteitscentra van financieel Nederland. Werp eens een blik op die tools. Geef je boventallige medewerkers goede krukken. Ik ben ervan overtuigd dat jullie zo die nare 60% waar het UWV onlangs mee liep te zwaaien drastisch kunnen reduceren. Ik geloof daar echt heilig in. Sterker, ik gun dat jullie en jullie werkzoekenden ook heel erg.

Ton Koole, managing partner Jobsearchers, Jobport

3 Jan, 2017

Alle mobiliteitscentra kunnen floreren

Geschreven door Esther de Putter

Esther is de communicatie spil van Jobport. Achter alles wat geschreven en gecommuniceerd wordt, zit een idee: open en vooral heel duidelijk zijn. Zij zit hier als een waakhond bovenop.