Jobport: de spiegel van wat cliënten wel en niet kunnen

31 Oct, 2016

Jobport wordt al 7 jaar gebruikt als vacature zoekmachine in de loopbaan- en re-integratiewereld. Wat levert de portal jouw collega’s op? Hoe passen zij het toe in hun organisatie? En tegen welke dingen lopen zij aan? Een kijkje in de dagelijkse praktijk van Koen Roozen.

“Jobport is de spiegel van wat cliënten wel of niet kunnen en willen”

ProCompany, al drie jaar gebruiker van Jobport, heeft een hoop cliënten uit de maritieme sector. Een specifieke branche om je baan in te verliezen. “Stel je bent kapitein en zoekt iets anders. Er zijn geen functies aan wal die daarop lijken”, zegt re-integratie- en casemanager Koen Roozen. “Sommigen denken daarom ook dat ze niks anders kunnen. De kunst is om dat om te buigen.” Roozen vindt Jobport daar een uitstekend middel voor.

“Zeevarenden hebben nog nooit voor werk in de file gestaan”

“In zo’n geval tik ik met de cliënt alleen de woonplaats in. We kijken dan samen naar de lokale arbeidsmarkt. Cliënten komen zo op alternatieven waar ze nog niet eerder aan hadden gedacht. Jobport is dan de spiegel van wat ze wel of niet kunnen en willen.” Ook verandert Roozen de afstand van de woonplaats vaak samen met een cliënt, om hem of haar te laten inzien dat verder van huis ook werk is. Vooral voor zeevarenden een eye-opener. “Zij moeten vaak wennen aan een geregeld land-leven. Niet gek, want ze hebben bijvoorbeeld nog nooit voor werk in de file gestaan. Ze waren altijd op zee.”

“In vacatures staat niet dat je gezond moet zijn”

Roozen noemt zijn werk voor een groot deel gedragsbeïnvloeding. Of het nu is om kandidaten te laten wennen aan een heel ander leven of om ze te laten realiseren dat de klacht waardoor ze hun oude werk niet meer kunnen doen minder belemmert dan ze denken. “Van die klacht hadden ze last in hun oude beroep en werkomgeving. Een vertaling vinden naar een andere situatie vinden sommigen soms moeilijk. Het boeiende van het werk van re-integratie coaches is om hen daarbij te helpen. En weet je, in veel vacatures staat niets over gezondheid. Eigenschappen als communicatief, technisch en sociaal; dat zie je wel vaak. Dus kan je gerust solliciteren. Niet van ‘ik ben ziek en zielig, mag ik komen praten?’, want dat werkt niet. Maar, ‘ik ben die en die en ik kan dat en dat. Ik mankeer iets, maar ik wil dolgraag komen werken.’ Realistische kwaliteiten tonen, is dan de sleutel tot succes.”

31 Oct, 2016

Jobport: de spiegel van wat cliënten wel en niet kunnen

Geschreven door Esther de Putter

Esther is de communicatie spil van Jobport. Achter alles wat geschreven en gecommuniceerd wordt, zit een idee: open en vooral heel duidelijk zijn. Zij zit hier als een waakhond bovenop.