Een andere blik op slim solliciteren

door | apr 10, 2018 | Actueel |

Nog steeds zetten 9 op de 10 werkgevers een vacature eerst op hun eigen website voor ze vacaturebanken inschakelen. Iets waar we bij Jobsearchers regelmatig met succes op inspelen. Want weet je eenmaal waarom werkgevers dat doen, dan kunnen je cliënten hun banenplan daar handig op afstemmen. Een kijkje in de keuken van Jobsearchers.

Of het nu een grote multinational is of een klein bedrijfje op het platteland; vrijwel allemaal proberen ze eerst de juiste kandidaat te vinden door de vacature op hun eigen website te zetten. Naast kostenbesparing en traffic naar de website heeft dat nog een grote reden. Werkgevers willen gemotiveerde mensen. En wie is er nu gemotiveerder dan iemand die bewust op de website van een bedrijf terecht is gekomen om naar werk te zoeken? Dat deze zogenoemde verborgen vacatures ideaal zijn voor banenzoeker weet iedere loopbaancoach. Hoe minder kapers op de kust, hoe meer kans. Snel van die vacatures op de hoogte zijn, is niet zo’n probleem. In Jobport kunnen je cliënten bijvoorbeeld filteren op vacatures die alleen op de bedrijfswebsites staan. Wie een dagelijkse alert instelt hiervoor is er als de kippen bij. Ook jobalerts van de bedrijven zelf zijn een uitkomst voor degenen die snel willen handelen. Het is kortom een kwestie van je zoekprofielen slim instellen.

Brief erop afstemmen
Maar met snel op de hoogte zijn van de vacature zijn je cliënten nog niet klaar. Een brief schrijven die afgestemd is op de reden waarom bedrijven eerst vacatures plaatsen op hun website is minstens net zo belangrijk. En ‘t fijne is: het is eigenlijk niet zo moeilijk. Laat cliënten hun brieven vooral beginnen met dat ze de vacature op de website van het desbetreffende bedrijf hebben gevonden en dat ze de website verder met interesse hebben bekeken. Want dat is precies wat een werkgever wil horen. Daarvoor heeft ie immers de vacature alleen op de werkgeverssite gezet. Hetzelfde geldt overigens voor open sollicitaties. Interesse tonen is de sleutel.

Handige nieuwe functie in Jobport
Uiteraard wordt ook netwerken vaak genoemd als het ultieme middel om snel van een baan op de hoogte zijn. Daarvoor geldt hetzelfde als in de alinea hierboven. Voor degenen die hem nog niet kennen of ‘m waren vergeten: over netwerken en vacatures is er een verhelderend illustratie ‘De Levensloop van de vacature’ van Aaltje Vincent. Als coach weet je ongetwijfeld hoe belangrijk netwerken is en weet je regelmatig van nog ‘online’ te komen vacatures. Wil je daarvoor snel passende kandidaten voorstellen, dan is er straks een handige functie in Jobport. Daarin voeg je zelf vacatures toe die vervolgens automatisch worden gematched met je kandidaten. In onze LinkedIn groep hebben we hier onlangs een sneak preview van gegeven.

Andere manier van werk zoeken
De benadering van dit soort ‘verborgen vacatures’ kan je doortrekken naar het hele banenzoekplan. Waarom niet de meeste energie steken in verborgen vacatures omdat cliënten daar nu eenmaal de grootste kans op maken? Doen ze dat, dan kunnen ze ook meteen verder kijken dan hun neus lang is. Laat je cliënten in Jobport een alert instellen voor alle vacatures die alleen op werkgevers-sites staan binnen een straal van 5 of 10 kilometer van hun woonplaats. Ze zullen niet de eersten zijn die dan iets tegenkomen waarvan ze denken “dat is leuk, daar had ik nooit aan gedacht!”. Via Jobsearchers hebben we zo al een paar mensen aan een geweldige baan gekregen. Het is een andere manier van naar solliciteren kijken. Niet concentreren op de vacatures van de grote hoop, maar wat is er in de buurt waarvan weinig mensen weten en welke van die functies zijn misschien leuk? Het is het proberen waard en eens een keer een verfrissende andere werkwijze.

Succes!

Ton Koole, managing partner Jobsearchers

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.